Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało niezbędne kroki w zakresie wsparcia nauczycieli, przekazując nowe Standardy postępowania dla nauczycieli oraz specjalistów. Dokumenty te dotyczą kontaktu z osobami w kryzysie samobójczym, a ich celem jest przede wszystkim prewencja oraz wsparcie uczniów w trudnych sytuacjach. Wartością dodaną tych materiałów jest pomoc w identyfikowaniu uczniów zagrożonych zachowaniami suicydalnymi oraz w podejmowaniu interwencji. Standardy zostały przygotowane z myślą o potrzebach szkoły i jej społeczności, jak również na podstawie konsultacji z ekspertami.
Standardy postępowania mają za zadanie wspierać nauczycieli i nauczycielki w skutecznym reagowaniu na sytuacje kryzysowe, jakie mogą się zdarzy po próbie samobójczej lub w przypadku żalu po stracie. Dokumenty zawierają praktyczne wskazówki, które pomogą w zachowaniu odpowiedniej postawy oraz działaniach, jakie powinny być podjęte zarówno od razu po incydencie, jak i w dłuższym okresie czasu. Nauczyciele będą mogli również skorzystać z tych materiałów, aby lepiej poznać mity i stereotypy dotyczące zachowań samobójczych, co jest kluczowe dla zapobiegania kryzysom psychicznym wśród uczniów.
Wprowadzenie Standardów jest niezwykle istotne, ponieważ szkoły odgrywają kluczową rolę w systemie profilaktyki zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Materiały te, obejmujące różne poziomy profilaktyki, pozwolą na opracowanie konkretnych planów wsparcia dla uczniów po próbie samobójczej. Nauczyciele będą odpowiednio przygotowani do działania, w sytuacjach kryzysowych oraz do realizacji długoterminowych strategii wsparcia uczniów. Głęboka współpraca z instytucjami medycznymi i psychologicznymi stanowi dodatkowy atut w kształtowaniu bezpiecznego środowiska w szkołach.
Źródło: Urząd Miasta Hajnówka
Oceń: Wsparcie dla nauczycieli w pracy z osobami w kryzysie samobójczym
Zobacz Także